štvrtok, 10. septembra 2015

Zelené alebo zrelé banány?



Banány sú známe vysokým obsahom draslíka, ale obsahujú aj vysoké množstvo vitamínov A, B a C. Sú tiež zdrojom vlákniny, horčíka a fosforu. Priemerný banán obsahuje len 90 kalórií, čo z neho robí ideálny zdravý snack. Ale vedeli ste, že medzi nutričnou hodnotou zelených a zrelých banánov je rozdiel?

Proces dozrievania


Čím sú banány zrelšie, tým sú samozrejme sladšie. Je to spôsobené chemickými zmenami v procese dozrievania, kedy sa škroby menia na cukor. Banány tiež zretím menia svoju farbu zo zelenej na žltú, a na šupke sa postupne začnú objavovať aj hnedé škvrny.

Zelené banány


Hlavnou výhodou zelených banánov je vysoký obsah rezistentného škrobu. Pokiaľ sa teda vyhýbate konzumácií cukru, zelené banány sú pre vás lepšou voľbou. V zelených banánoch sa navyše nachádza probiotická baktéria, ktorá napomáha zdraviu hrubého čreva a lepšiemu tráveniu. 

Nevýhodou môže byť nižší obsah antioxidantov, ktorý sa zvyšuje zretím, preto ich viac obsahujú dozreté banány.

Zrelé banány


Keďže v zrelých banánoch sa škrob premieňa na cukor, sú ľahšie stráviteľné. Majú však zároveň vyšší glykemický index. Zaujímavosťou je, že v zrelých banánoch sa nachádza aj látka zvaná TNF (Tumor Necrosis Factor). Táto látka má významné protirakovinové účinky a ničí abnormálne bunky. Čím má banán viac hnedých škvŕn, tým je vyšší aj obsah tejto látky.

Niektoré štúdie ukazujú, že zretím sa v banáne znižuje obsah vitamínov a minerálov. Skladovaním banánov v chladničke však môžeme tento proces zmierniť.


Zelené aj zrelé banány teda majú svoje výhody a je len na vás, ktoré si vyberiete, či už podľa chuti alebo podľa preferovaných zdravotných benefitov. Nech si už vyberiete ktorýkoľvek, v každom štádiu zretia vám toto ovocie má čo ponúknuť. 

/zdroj: forlivingstrong.com/

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára